O Autobateriach

NA ČO DÁVAŤ POZOR PRI KÚPE AKUMULÁTORA ?

1. Najlepšie je kupovať akumulátor v obchode zameranom na takýto sortiment, alebo v sieti autorizovaných servisov konkrétnej značky.

2. Pred kúpou akumulátora zistite v návode na obsluhu automobilu, akú batériu potrebujete.

3. V obchode je vhodné sa poradiť s obsluhou, aký typ akumulátora je odporúčaný do Vášho auta a či jeho parametre sú zhodné s Vašimi potrebami. Na akumulátoroch ľahko nájdete označenie typu akumulátora, napätie a kapacitu.

4. Pokiaľ predajca tvrdí, že Vám predáva tzv. bezúdržbový akumulátor, požiadajte ho o podloženie tohto tvrdenia (manuál, záručný list, reklamný prospekt, katalóg, atď.).

5. Presvedčte sa podľa akej normy je udávaný štartovací prúd. Najčastejšie sa používajú normy európske (EN), nemecké (DIN) a americké (SAE). Požiadavky na merania podľa jednotlivých noriem sú rôzne. Preto napr. u akumulátorov o kapacite 55 Ah - je štartovací prúd podľa DIN 266A, a podľa SAE až 423A.
 
NIEKTORE UŽITOČNÉ RADY AKO POUŽÍVAŤ VÁŠ AKUMULÁTOR

1. Akumulátor by mal byť vždy udržiavaný v suchu a čistote.

2. Všetky kovové časti by mali byť zakonzervované vazelínou.

3. Pri každej prehliadke je potrebné skontrolovať hustotu elektrolytu (odporúčame skontrolovať hustotu elektrolytu podľa vašich možností aj medzi servisnými prehliadkami).

4. Akumulátor by mal byť bezpečne upevnený v automobile. Svorky musia byť dobre utiahnuté a zakonzervované vazelínou bez obsahu kyseliny.

5. Vyvarujte sa úplnému vybitiu akumulátora (ak je to možné, nenechávajte elektrické zariadenia zapnuté po tom, ako ste vypli motor)

6. Ak akumulátor nepoužívate, je dobré ho pravidelne dobíjať každé tri týždne.
 
TYPICKÉ PRÍČINY NEDOSTATOČNÉHO DOBÍJANIA

Nedobíjanie batérií môže byť spôsobené:

1. Nesprávnou činnosťou dynama,
2. Nesprávnou činnosťou alternátora,
3. Nesprávnou funkciou regulátora napätia,
4. Slabo napnutým klinovým remeňom,
5. Stratou prúdu v elektrickom systéme,
6. Nadmerným počtom spotrebičov elektrického prúdu,
7. Slabým upevnením svorky akumulátora,
8. Chybnými, alebo znečistenými zapaľovacími sviečkami,
9. Nízkou hladinou elektrolytu,
10. Sulfatáciou dosiek, alebo elektród batérie.

Aj keď kontrolu a nastavenie elektrickej sústavy vozidla je najlepšie zveriť servisom, niektoré základné činnosti môžete vykonať aj sami.
 
POUŽÍVANIE AKUMULÁTOROV V ZIMNEJ SEZÓNE

S príchodom zimy môžu nastať prvé problémy so štartom vášho automobilu.
Nie vždy je za tieto problémy zodpovedný akumulátor, ale vo veľkej miere od neho záleží ľahký štart vozidla.
So znížením teploty okolia (a tiež aj teploty elektrolytu) znižuje sa elektrická kapacita akumulátora.
Kapacita akumulátora pri danej teplote okolia je nasledujúca:

* 100% kapacita pri teplote +25°C,
* 80% kapacita pri teplote 0°C,
* 70% kapacita pri teplote -10°C,
* 60% kapacita pri teplote -25°C.

Pri akumulátoroch čiastočne vybitých sa kapacita proporcionálne znižuje. Odber elektrickej energie je tiež zvýšený z dôvodu jazdy so zapnutými svetlami. Zníženie teploty okolia spôsobuje tuhnutie oleja.
V prevodovke a v motory vzrastajú odpory, ktoré musí štartér prekonať a tým vzrastá prúd poberaný z akumulátora počas štartu.

Pred zimnou sezónou:
1. Skontrolujte hladinu a hustotu elektrolytu. V prípade potreby doplňte elektrolyt destilovanou vodou a dobite akumulátor podľa predpisov výrobcu. Kontroly je potrebné vykonávať vhodnými testovacími zariadeniami v elektroservisoch a špecializovaných predajniach. Hladinu elektrolytu môžete zarovnávať sami dolievaním destilovanej vody do elektrolytu,
2. U starších vozidiel s jednosmerným zdrojom prúdu (dynamo), kde môže vzniknúť záporná energetická bilancia je potrebné dobiť akumulátor mimo vozidla,
3. Pred štartom auta zošľapnite spojkový pedál, čo zníži veľkosť odporu z prevodovky a tým zmenší odber prúdu z akumulátora,
4. Pokiaľ automobil nebude v zime používaný, vyberte z neho akumulátor a uskladnite ho v nabitom stave,
5. Môžete tiež použiť špeciálnu tepelnú izoláciu akumulátora, ale táto je účinná iba niekoľko hodín po vypnutí motora,
6. Je vhodné mať malú nabíjačku batérií a aspoň raz za mesiac akumulátor dobiť. Pokiaľ je vozidlo používané najmä v mestskej premávke je potrebné akumulátor dobíjať aj častejšie,
7. Udržujte veko akumulátora v čistote. Usadená špina, vlhkosť a voda môžu spôsobiť skrat a samovybitie batérie.

UPOZORNENIE!
Nízka hustota elektrolytu a nízka teplota môžu spôsobiť zamrznutie elektrolytu a prasknutie nádoby akumulátora.
Elektrolyt o hustote 1,10 g/cm3 zamŕza pri teplote -9°C,
Elektrolyt o hustote 1,15 g/cm3 zamŕza pri teplote -15°C
 
ČASTÉ OTÁZKY NAŠICH KLIENTOV

- Je rozdiel medzi batériami do automobilov s benzínovým a dieselovým motorom ?
- Pre dieselové motory sa používajú špeciálne akumulátory s vyšším štartovacím prúdom.
Pri kúpe batérie je to potrebné brať do úvahy.

- Ak auto nie je veľmi staré a akumulátor pracuje bez problémov, je potrebné niečo robiť ?
- Predovšetkým vo vlastnom záujme sa postarať o údržbu akumulátora a prdĺžiť tak jeho dobu životnosti na maximu. Jemným brúsnym papierom očistite batériové kontakty a svorky (plusové aj mínusové). Okrem tohto si na najbližšom servisnom stredisku dajte skontrolovať stav nabitia a hladinu elektrolytu (u typov, ktoré to umožňujú).

- Čo znamená, že akumulátory sú bezúdržbové?
- Väčšina výrobcov označuje svoje akumulátory ako bezúdržbové, v skutočnosti je iba niekoľko firiem vyrábajúcich batérie, ktoré nevyžadujú žiadnu obsluhu. Moderné batérie vyrábané najnovšími technológiami sú väčšinou svetových výrobcov označované ako bezúdržbové vtedy, ak je za prísnych podmienok, pri nabíjaní batérie, stanovených normou EN60095-1, úbytok hmotnosti batérie menší než 4g/Ah. Znamená to, že úbytok vody z elektrolytu počas doby životnosti je minimalizovaný, za normálnych prevádzkových podmienok nie je potreba dolievať demineralizovanú vodu do elektrolytu a v prípade, že je batéria počas doby životnosti správne dobíjaná prevádzkou vozidla, nie je potrebné batériu ani servisne nabíjať, či inak s ňou manipulovať. Keďže sa bežné prevádzkové podmienky, za ktorých sú batérie využívané v mnohých prípadoch až príliš líšia od tzv. normálnych, za údržbu batérie sa potom vo všeobecnom význame slova dá považovať akákoľvek činnosť spojená s preverením stavu nabitia, prípadné servisné (sezónne) dobíjanie, resp. iné činnosti, vedúce k zabezpečeniu jej spoľahlivého, dlhodobého fungovania. V takomto prípade už je slovo údržba namieste, ale s povahou a charakteristikami výrobku nemá nič spoločné.

- Aký je význam farieb indikátoru stavu nabitia (magiského oka)?
- Zelená: batéria je vporiadku.
- Čierna: Vybitá batéria, nabiť.
- Biela: Batéria je poškodená, otestovať (zverte odbornému servisu).

- Čo urobiť zo starým akumulátorom ?
- Väčšina šoférov sa zbavuje starého akumulátora vyhodením do kontajnera. Keďže batérie obsahujú kyselinu a olovo nemajú iba škodlivý vplyv na životné prostredie, ale je tu aj riziko úrazu. Preto sa pri kúpe nového akumulátora spýtajte aj na možnosť jeho likvidácie. Spoločnosť Exide vám môže zabezpečiť bezplatnú odbornú likvidáciu starého akumulátora tak, aby ste s tým nemali žiadne ďalšie zbytočné starosti.

- Nedávno sa mi vybil akumulátor. K naštartovaniu svojho vozidla som poprosil náhodného vodiča, aby ma roztiahol. Tento mi ponúkol naštartovanie môjho auta prúdom z jeho auta. Na akom princípe to funguje ?
- Ak je Váš akumulátor vybitý, môžete na naštartovanie núdzovo použiť prúd z iného auta. Preto je dobré voziť zo sebou špeciálne prepojovacie káble, ktoré sa dajú kúpiť v motoristických obchodoch a na čerpacích staniciach.
Prepojovacie káble pripájajte v nasledujúcom poradí. Ak je "mínus" uzemnený, najprv zakladáme kontakt prepojovacieho kábla na "plus" akumulátora, z ktorého máme odoberať prúd.
Následne druhý kontakt kábla pripojíme na "plus" auta, ktorého motor štartujeme.
"Mínus" akumulátora, z ktorého berieme prúd je uzemnený prepojením so štartovaným autom.
Je potrebné pamätať, aby sa tieto autá nedotýkali po celú dobu operácie.
Motor auta, z ktorého berieme prúd nemusí pracovať počas prepájania káblov. Je potrebné ho mať naštartovaný a držať ho v trochu zvýšených otáčkach v čase "požičiavania" prúdu.

Skúšobný prúd pri štartovaní pomocou
akumulátora za studena podľa rôznych noriem
(Prúd pri studenom štarte je meradlom štartovacieho výkonu akumulátora
za studena - 18 ľC)
 
1. DIN (Nemecka priemyselná norma) DIN EN 50 342
Test sa vykonáva pri - 18 °C. Čas vybíjania by po vybíjaní skúšobným
prúdom ICC za studena mal byť pri konečnom napätí 7,5 V minimálne ešte
10 sekúnd.
Okrem toho musí akumulátor spĺňať ešte 2 ďalšie požiadavky.
Čas do dosiahnutia konečného napätia 6 V by mal byť:
Podľa C1: t6V ≤ 90 s
Podľa C2: t6V ≤ 150 s
 
2. SAE (americká norma)
Test sa vykonáva pri - 18 °C. Čas vybíjania skúšobným prúdom za studena
do dosiahnutia 7,2 V musí byť minimálne 30 s.
 
3. IEC (Medzinárodná elektrotechnická komisia) 95-1
Test sa vykonáva pri - 18 °C. Pri vybíjaní skúšobným prúdom za studena
(ICC) by napätie po 60 sekundách malo byť ešte minimálne 8,4 V.
 
Rezervná kapacita
Rezervná kapacita je kapacita, ktorú môže akumulátor dodávať niekoľko
minút pri výpadku alternátora, dokým auto prip. nepríde do najbližšieho
servisu. Závisí však od spotrebičov v aute. IEC predpisuje tento test:
Vybíjanie 25 A do dosiahnutia konečného napätia 10,5 V pri teplote 27 ľC.
nameraný čas v minútach = rezervná kapacita
 
4. EN (európska norma) DIN EN 50 342
Test sa vykonáva pri - 18 °C. Čas vybíjania by po vybíjaní skúšobným
prúdom ICC za studena mal byť pri konečnom napätí 7,5 V minimálne ešte
10 sekúnd.
Okrem toho musi akumulátor spĺňať ešte 2 ďalšie požiadavky.
Čas do dosiahnutia konečného napätia 6 V by mal byť:
Podľa C1: t6V ≤ 90 s
Podľa C2: t6V ≤ 150 s
Keďže sú v norme EN definovane odstupňovania, je nutne prúdy upraviť
zaokrúhlením nahor alebo nadol:
< 200 A – stupeň 10 A
200 – 300 A – stupeň 20 A (220, 240, 260, 280 A)
300 – 600 A – stupeň 30 A (330, 360, 390, 420, 450, 480, 510, 540, 570 A)
600 – 800 A – stupeň 40 A (640, 680, 720, 760 A)
> 800 A – stupeň 50 A
Odoslať článok známemu   Vytlačiť